Ei debatt om sprog

Skrevet av Lasse Solberg 22. januar 2013. Publisert i Møter

Kari Korbøl leser fra "Kjempesmell og blå dager" (2013)Arild Rønsen (2013)Bistroen var fullstappet da Oslo Mållag og historielaget hadde kalt inn til debattmøte for å diskutere Oslo-dialektens tilstand. “Det ble en tildels opphetet debatt”, skriver Aftenposten i dag. Kari Korbøl, nestleder i historielaget, leste fra romanen “Kjempesmell og blå dager” av Karsten Alnæs. Alnæs vokste opp i Sigurdsgate og brukte både språk og miljø fra Kampen for å beskrive dagliglivet på 50-tallet. Språkforsker Janne Bondi Johannessen var klar i sin sak: “Danskene vant i Oslo”.

Kari Korbøl med Alnæs' bok "Kjempesmell og blå dager" (2013)“Den dannede dagligtalen kom jo derfra, og er den som har vunnet frem”, sa Johannessen. Arild Rønsen fra Valle/Hovin klarte å hisse på seg store deler av publikum da han sa at han ikke syntes det var viktig hvorvidt Oslos gater het “gata” eller “gaten”. Her er link til Aftenposten: Aftenposten 22.1.2013