Et livsverk på Kampen skole

Skrevet av Anne Tolfsen Langley 4. januar 2013. Publisert i Kampianere

Kampen skole (1902)Thomas M. TolfsenMin farfar var lærer ved Kampen skole. Thomas Marentius f. 17.09.1888, Nabbetorp, Fredrikstad. Min oldefar, Hans Torvald Tolfsen, har skrevet i familiebibelen:
“Min sønn Thomas blev demitert fra Elverum seminar den 30. juni 1900. Begynte som lærer i Kristiania den 4. oktober samme år. Han blev fast ansatt den 17. mars 1906 ved Kampen skole.”

Thomas M. Tolfsen ble gift 06.05.1911 med Ragna Andersen som også var lærerinne. De bodde først i Aarupsgate, men flyttet senere til Holtet ved Bekkelaget. Han ble en populær lærer for ved hans bortgang lød dødsannonsen slik :

Elverumgata og Kampen skole“Kjent Oslo-lærer død. Lærer Thomas M. Tolfsen, som hadde sitt virkefelt ved Kampen skole i mer enn 40 år er død, 741/2 år gammel. Han har vært syk i mange år, de siste år sengeliggende, så døden kom som en befrier. Tolfsen var en uvanlig dyktig lærer. Særlig hadde han stor spesialutdannelse i tegning, sløyd, gymnastikk og sang. Tidligere elever vil kanskje huske ham aller best som den strålende sanglærer. Han utførte også et stort og energisk arbeide for skolens guttemusikkorps, som han tildels dirigerte. “Gamle-gutta” glemmer nok aldri de mange lærerike og hyggelige turnéer med Tolfsen som leder. Såvel blandt barna som mellom kollegene var han det levende overskudds-og festmenneske, elsket og aktet av liten og stor. Venner og elever erindrer ham med vedmod og takknemmelighet. Særlig vil han bli husket ved Kampen skole, hvor han utførte størstedelen av sitt livsverk. Vi lyser fred over minne hans!
Sverre S. Amundsen

Thomas M. Tolfsen var en representativ for Oslo Høyre og satt i Herredstyre. Han sang i Oslo menighetskor og i et acapello-kor.

Tagger: