Østkantkultur på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 10. desember 2012. Publisert i Møter

Randi Kveen og Gisle ErlienFra julemøtet på Bistroen (2012)Det ble et veldig bra møte i historielaget sist onsdag. Vi var tilbake i Festsalen på Bistroen og det satte medlemmene tydelig pris på. 55 møtte opp for å høre Østafor Akerselva Oslos hjerte slår! Østkanthistorie i ord og toner med Randi Kveine og Gisle Erlien. Det ble en fin historietime, en alternativ byhistorie. Vi fikk høre kjente viser av Rudolf Nilsen, Andre Bjerke og Alf Prøysen, men også av “trad”, viser som har gått fra mann til mann. “Vegglusa på Kampen” og “Jentene på Hjula Veveri” var blant disse. Levekårsundersøkelsen som heter “Vi blir ikke gamle på Sagene” av legen Erik Fosse, gjorde spesielt stor lykke.

Gisle Erlien og Randi Kveen på Bistroen (2012)Viser om Østkanten dreier seg lett om drikkekultur eller mangel på det. Visa fra Chat Noir “ Ei hel ei, ei halv ei på to”hørte selvfølgelig med.Og det hele ble avsluttet med den vemodige visa om “Enerhaugen”.

Kampenkalenderen var klar til møtet og ble delt ut til medlemmer og solgt til andre.