Personlig og spennende møte med Thorbjørn Egner

Skrevet av Ragnhild Hoel 11. november 2012. Publisert i Møter

Line Arneberg, Turi Egner Olderheim og Ragnhild Hoel (2012)Egnermøte på Bydelshuset (2012)En entusiastisk Turi Egner Olderheim trollbandt et interessert  publikum (32 stk) da hun fortalte og viste bilder om sin far, 100-årsjubilanten Thorbjørn Egner, på historielagets møte 8. november. Vi fikk høre om oppvekst på Kampen og siden om en familie som sto hverandre nær og dyrket friluftsliv og reiser sammen. Ikke minst fikk vi et mangfoldig og utvidet bilde av alt Egner skapte og utrettet gjennom særlig 40-, 50- og 60-tallet. Ikke rart at det kom spørsmål fra forsamlingen om hvordan et slikt produktivt yrkesliv lot seg forene med familieliv med fire barn og etterhvert 12 barnebarn!

Da hadde Turi Egner Olderheim tatt oss med på en lang visuell og verbal reise gjennom Egners liv, og fått publikum med på flere kjente og kjære Egner-sanger. En opplevelsesrik kveld! Anders Heger har akkurat kommet med ny biografi, rikt illustrert og med en lang sekvens om Egners tid på Kampen. Et godt julegavetips?

Tagger: