Høstprogram 2012

Skrevet av Historielaget 18. september 2012. Publisert i Møter

Ragnhild Hoel, styreleder i Kampen Historielag (2011)Høst i Fetsundgata, sett fra parken (2012)Velkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus høsten 2012. Kryss av følgende datoer i almanakken og ta med naboer, venner og bekjente:

Onsdag 10. oktober kl 19, torsdag 8. november kl 19 og onsdag 5. desember kl 19.

ONSDAG 10. OKTOBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Kampens hus – Kampens sjel! Istandsetting og vedlikehold av gamle hus”
ved Tommy Grotterød og Terje Allum

Er du den lykkelige eier av et gammelt hus eller en leilighet i et slikt hus? Her får du vite noe om hvordan husene her på Kampen er bygd opp, hvilke materialer som ble brukt, og hvordan du kan være med å ta vare på noe av særpreget på Kampen. Terje Allum og Tommy Grotterød deler sine erfaringer fra istandsetting av hvert sitt hus i Sørumgata. Du vil få en rekke tips om framgangsmåte, hvor du kan få tak i det du trenger og om hva du helst bør unngå.

Dette møtet er et samarbeid mellom Kampen vel og Kampen historielag.

TORSDAG 8. NOVEMBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Thorbjørn Egner på nært hold”
ved Turi Egner Olderheim

Tegneren, forfatteren, visedikteren og komponisten Thorbjørn Egner var Kampegutt, født 12.12.1912 i Normannsgata, der familien drev dagligvarehandel. Egner giftet seg i 1937 og flyttet fra Kampen til Marienlyst. Her ble det andre av hans fire barn født i 1940 – og dette var datteren Turi, som Kampen får besøk av i jubileumsåret. Turi Egner Olderheim har vært lærer. Hun var sentral da et 70 år gammelt veggmaleri ble flyttet fra et rivningsbygg på Marienlyst til Egners gamle skole på Kampen i 2010. I kveld vil hun fortelle og vise bilder, om Thorbjørn Egner og Kampen, og om hans liv og arbeid.

ONSDAG 5. DESEMBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Østafor Akerselva Oslos hjerte slår!  Østkanthistorie i ord og toner”
fra Randi Kveine og Gisle Erlien

På vårt julearrangement har vi i år en skikkelig godbit: Kveine og Erlien er Osloentusiaster og visesangere, og det er østkanten som står dem nærmest. Gisle Erlien er arkitekt, tidligere Kampenbeboer og kjenner byhistorien fra mange års arbeid blant annet hos Riksantikvaren. Randi Kveine driver eget firma i kommunikasjon og lederutvikling; hennes bakgrunn er å arbeide med mennesker, både som sosionom og tidligere informasjonssjef. Sammen gir Kveine og Erlien et blikk på østkanthistorie, byutvikling og østkantfolk gjennom revyviser og andre viser, og binder det sammen til en fortelling som blant annet har vært brukt av LO-skolen som undervisning for å vise en viktig del av arbeiderklassens historie i Norge. Så her spenner det fra milepæler i byutviklingshistorie, til rett og slett ei hel ei, ei halv ei på to.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: post@kampenhistorielag.no