Gatenavn, før og nå

Skrevet av Vidar Johansen 2. september 2012. Publisert i Historiske Kampen

Kart over Kampen i 1900Da Kampen ble innlemmet i Christiania i 1878 fikk en navnekomite oppgaven med å døpe om de gatene som hadde samme navn som allerede fantes innenfor bygrensen. De fant ut at østlandsbygdene kunne være et tema og endret Markveien til Nannestadgata, Øvregate til Sørumsgata, Nedregate til Skedsmogata, Søndregate til Hurdalsgate, Smalgangen til Aurskoggata, Smedgata til Ullensakergata og Bekkegata til Hølandsgata. Elverumsgata fikk sitt navn i 1891 og i 1934 fikk to nye gater navnene Telemarksvingen og Trysilgata.

Av en eller annen grunn endret man i 1952 Hakadal og Vestbygata til henholdsvis Fetsund og Sonsgate. Hedemarksgata het opprinnelig Søndre Østerdalsgate og ble endret for å unngå forveksling med Nordre Østerdalsgate som ble Østerdalsgata. Den lokale Nordregate lot man kalle Kampens Gade, så Nordregate på Grunerløkka fikk være i fred. En veistump som ikke hadde navn ble døpt Nitedalsgade. Bøgaten fikk navn etter Bøløkka og Normannsgata etter Normannsløkka som lå ved Ensjø. Underlig virker navnet Filipsgate som antakelig er etter en baglerkonge. Evensgate ble ikke omdøpt men Brunsgate ble vraket til fordel for Norderhovsgata. Komiteen valgte heldigvis også å ta vare på Havegaden og Brinken. Gjengitt fra “Byminner” nr. 2 og 3 fra 1964.