Akveline Braadal

Skrevet av Sissa Lindqvist 9. august 2012. Publisert i Kampianere

Akveline BraadalAkveline Braadal er opprinnelig svensk. Hun ble født 9. november 1902 i Röjdåfors, Värmland. Faren var møller og Akvaline var yngst med 3 eldre brødre. Akveline vokste opp etter unionskonflikten i 1905. «Men vi var gode venner, for det kom nordmenn hit og spilte til dans, og hver 17. mai syklet vi til Grue i Finnskog for å være med på fest».

I 1916 ble hun konfirmert og dro så til Karlstad, hvor hun begynte på husmorskole. Etter endt skolegang kom hun til Oslo, for her hadde hun tante og kusine. Den første arbeidsplassen var som kokke på en bondegård på Ekeberg. Hun bodde på et rom uten lås, og om vinteren var det lang vei til bussen, så hun sluttet og fikk seg plass som tjenestejente hos en skipsreder på Bygdøy. Akveline arbeidet mye og fikk lite mat. Frua i huset sjekket hvor mye det var drukket av melk og spist av pålegg og brød, og hun fikk middag hvis det var noe igjen.

Akveline og hennes mann var de første innflyttere i Sonsgate 21. Året var 1934, og ut fra familiens økonomi fikk de velge leilighet. Her bor Akveline den dag i dag.

Akveline har mange bånd til Kampen skole. Med unntak av 2 år på Vålerenga, har Akveline jobbet i «bespisningen» på Kampen til hun gikk av med pensjon 67 år gammel.

Hun var elsket av ungene fordi hun laget til og ordnet maten slik at alle fikk spise noe de likte. Det var sorg da hun dro for å jobbe på Vålerenga. Akveline har vært svært aktiv i «Venner av Kampen skole» i 45 år, og av dem var hun leder i 26 år.

Akveline har nådd den anselige alder av 99 år (2002) og er ennå aktiv. «Jeg er på seniorsenteret 2 ganger i uka, jeg», sier hun.

Tagger:,