Ute på fjorden

Skrevet av Anne Stordal 25. juni 2012. Publisert i Kampianere

30-tallets bademote. Oddny m.fl.Oddny iført 30-tallets turmote med skjørtBildet til venstre viser en lykkelig gjeng unge voksne omkring 1930, på badetur ved Oslofjorden. Muligens er det Nesoddlandet vi ser i bakgrunnen. Min mor, den gang Oddny Larsen, født 1910, fra Sørumgaten 2, vinker til fotografen, som kanskje er hennes daværende forlovede. Alle sammen kan være fra Kampen, for midt på bildet står min mormors kusine, Sigrid Iversen, født 1906, som senere giftet seg med Olav Stensby fra Hov i Land. Hun vokste opp i Hølandsgaten 46, der familien ble boende til huset måtte vike plassen for Jordal Amfi.

De resterende personene på bildet er ukjente for meg. Noen av dem har allerede tatt seg en skikkelig dukkert, blant annet Sigrid, for håret ser ganske vått ut.

Badedraktene den gang var laget av ull, som var det materialet som holdt best på fasongen i våt tilstand. Problemet var at badedrakten omtrent aldri tørket. Herren på motsatt side ser ut til å være iført en bomullstrikot badebukse,for den ser mer uformelig ut. Damen i forgrunnen, som tydeligvis ikke skal bade denne dagen, ser ut til å ha lyst på ei brødskive til, eller kanskje hun er litt sjenert. I alle fall er hun godt kledd, i kjole med tettsittende krave og trekvart lange ermer og silkestrømper. Ikke hva vi i dagens samfunn ville iført oss når vi drar på stranda.

Gjengen skal kose seg med kaffe, kokt i kaffekjele på primus, og medbrakte matpakker. I forgrunnen ser vi en skikkelig god gammel grå ryggsekk, kanskje en Bergans meis. Ute på fjorden kan vi skimte en som svømmer på ryggen, iført badehette, en hvitmalt motorbåt full av folk og spissen av en kajakk.

Mannekengen fra Sørumgata

Tagger:,