De gamle portstuene

Skrevet av Mona Larsen 17. juni 2012. Publisert i Historiske Kampen

Portnerstuene(1939)Rett ved Kampen park ligger en liten idyll som har overlevd generasjoners planer og reguleringer. De 200 år gamle portstuene i Økernveien er fredet, og huser i dag byborgere som vet å sette pris på å bo «på landet» midt i byen.

Sammen med portstuene i Blytts gate, hørte de til under Tøyen hovedgård. Gården, som er over 1000 år gammel, var adelig setegård og var i flere private familiers eie før den i 1812 ble solgt til kong Frederik VI. Kongen skjenket gården til det nye universitetet som ble planlagt bygd der. Men det var kansler Jens Bjelke som i 1670 fikk «adelig sædegårdsrettigheter» for Tøyen. Gården ble da den enste i Aker som kunne omtales som «Herregård».

Portstuene ble trolig bygd av Wilhelm Willumsen, som dengang eide hele Tøyenområdet med Tøyen hovedgård og det som nå er Botanisk hage. Husene er i én etasje og har sadeltak. De er bygd i tømmer og er panelt. Boligene er på om lag 50 kvadratmeter, noe som antas å ha vært et rommelig husvære på den tida. Portstuene har sannsynligvis vært brukt som boliger for gartnere og kusker som var ansatt på gården.

Universitetet eide hele eiendommen, inkludert portstuene, fram til rundt 1960. Da overtok Oslo kommune. Etter at kommunen overtok stuene, har de vært leid ut som vanlige boliger.

Den ene portstua har hatt sin familie det i tretti år, men den andre feirer ti-års jubileum med sin i år. Ekteparet Grete og Terje Haagaas har ikke angret på at de i 1985 flyttet fra en stor, sentral byleilighet til landliv i Økernveien. De bor ikke aleine – eiendommengir også rom til sju høner, en hane og to katter. Hønene er ikke som vanlige høner – de kan fly. Flere av dem flakset over til nærliggende grøntområder før de fikk bur med tak. Etter det slipper familien å dra på hønsejakt i parken.

Mona Larsen fra Kampenkalenderen i 1995

Tagger:,