Olabilløp på Kampen

Skrevet av Terje Rusthaug Allum 27. mai 2012. Publisert i Historiske Kampen

Terje Rusthaug Allum i olabilløpet på Kampen (1979)Kris i olabilløp på Kampen (1981)I 1979 var det betydelig mindre trafikk i gatene på Kampen. Når olabilløp skulle arrangeres, var det naturlig å sperre noen gateløp og kjøre i gatene. Kampen har jo naturlig høydeforskjell fra øverst til nederst, og dyttehjelp trengtes ikke. Løpet gikk fra Nittedalsgata og videre ned Norderhovsgata, med slutt foran sykehjemmet.

Løpet ble arrangert av Kampen vel, og det var satt opp premier i følgende klasser: Fineste bil, raskeste bil og minste bil. Siden jeg ikke hadde noen tro på å vinne de to første klassene, satsa jeg på den siste; nemlig minste bil. Jeg og broren min Tom, som skulle være “mekaniker”, fikk tak i noen gamle barnevognhjul og fikk hjelp av farfar til bilbygginga. Da vi var ferdige og godt fornøyde, kom en nabogutt innom og sa: ”Ha ha, det er en som har en bil som er mye mindre enn den der!” ( – noe som seinere viste seg ikke å stemme). Dette førte imidlertid til at farfar måtte frem med saga, og kutte ytterligere i bilen, slik at jeg – som da var 8 år – så vidt fikk plass.

Resultatet ble premie for minste bil – premien var selvfølgelig også den minste – og noen solide skrubbsår på knærne.

Tagger:,