Stein i parken

Skrevet av Vidar Johansen 29. februar 2012. Publisert i Kampianere

Stein Knutsen på benken i parkenBjørn og Stein KnutsenDet er vel mange som kjenner igjen denne gamle Kampe-gutten som ofte satt i parken ved Kampen Byggeselskap. Stein Knutsen døde dessverre 6. desember 2010 og det føles tomt når man går forbi benken hans. Stein og tvillingbroren Bjørn, ble født 23.september 1940, men Bjørn fikk dessverre polio og ble lam i bena. Gutta sto hverandre veldig nær og Stein bar ofte broren på ryggen til Kampen skole, de var kun borte fra hverandre det året Stein var i militæret.

Gutta fikk seg utdannelse, Bjørn ble urmaker og Stein gravør. Da Bjørn døde i 2004 ble Stein aldri seg selv og begynte å drikke tett og satt ofte i parken. Brødrene var meget film-, og våpeninteresserte, og hadde i mange år en stor våpensamling. De reiste mye rundt i Bjørns Daf som de kalte ”øsa”. De dro på kino, loppemarkeder, våpenmesser o.s.v. hvor de kjøpte og solgte.

Stein KnutsenVidar Johansen og Pål Hansen på benken (2011)Stein var veldig glad i å prate med folk, han snakket med alle, og alle snakket med Stein. Han var usedvanlig godt likt, snill som dagen var lang og utstyrt med en utrolig bra hukommelse. Han var vel kanskje den siste Kampen-originalen, hva tror du?

Tagger: