Erik Oluf Melvold er død

Skrevet av Historielaget 4. desember 2007. Publisert i Fra styret

Erik Oluf MelvoldCand. fhilol. Erik Oluf Melvold døde i sitt hjem i Sonsgt på Kampen, 67 år gammel. Før han gikk av med pensjon for to år siden, jobbet han som pedagogisk veileder i Skoleetaten. Han ledet prosjekt “Oslo-patriot”, som skulle lære elever og lærere mer om Oslo. Han ga ut temahefter, og ledet byvandringer i Oslo.

Vi i Kampen Historielag har mye å takke Erik for. Han var en av pionerene i Historielaget og vi har alle vært med på utallige vandringer på Kampen med Erik. Han kjente historien om Kampen, om gatene, husene og menneskene. Selv sa han i intervjuer at Kampen var Oslos Beverly Hills.

Erik var også med i Bystyret for SV og var lærer på Forsøksgymnaset og også en tid rektor.

Det var alltid trivelig rundt bordet til Erik på Kafe Lars på åtti- og nittitallet. Men da han tok sin wienerschnitzel på Kafeen lørdager kl 18:00, ville han ikke forstyrres.

Erik levde beskjedent i Sonsgata, han hadde ikke TV, men koste seg med sine førsteutgaver, det være seg en bibel fra 1600-tallet eller en Ibsen.

Lokalhistorikeren og mennesket Erik Oluf Melvold vil bli savnet på Kampen, Oslos “ Beverly Hills”.

Tagger: