Vårprogram 2012

Skrevet av Historielaget 24. januar 2012. Publisert i Møter

Velkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus våren 2012.

Kryss av følgende datoer i almanakken og ta med bekjente: Tirsdag 7. februar, onsdag 21. mars og onsdag 25. april.

TIRSDAG 7. FEBRUAR 2012 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET:

“Herr M. og Dorothy på Ekely – diktning og fakta”
ved Espen Haavardsholm

Mange vil huske med glede forfatteren Haavardsholms kåseri ”Farmor på Kampen” i historielaget for et par år siden. Han bor på Grünerløkka nå, men faren hans vokste opp på Kampen og i Gamlebyen, og han bodde delvis hos farmoren tidlig i oppveksten. Tema i hans nye roman er aktualisert for oss på Kampen gjennom at det nå likevel bærer i retning av nytt Munchmuseum i vårt nabolag. “Besøk på Ekely” handler om den gretne og mistenksomme 78-årige maleren herr M. som er omgitt av gneldrende bikkjer på Ekely i krigsåret 1942, og blir oppsøkt av den litt naive, men selvbevisste 23-årige jusstudenten Doffy, som tilbyr seg å stå modell for ham. Haavardsholms mor Kari var Doffys venninne, og er med i fortellingen. Forfatteren vil lese og fortelle og det vil bli anledning til å kjøpe signerte bøker.

ONSDAG 21. MARS 2012 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Aksel Waldemar Johannessen – den glemte maleren fra Kampen”
ved Haakon Mehren

A. W. Johannessen ble født i 1879, vokste opp på Kampen og hadde tilknytning hit hele livet. Han utdannet seg til maler og grafiker. Han malte arbeiderklassen og livets tapere – temaene spenner fra det groteske til det idylliske, fra skildringer av seksualitet, vold, prostitusjon, alkoholisme og krig til det nære og intime. Hans kone fikk kreft i 1921 – selv gikk han inn i en tøff periode med alkoholisme og døde allerede i 1923 – før sin kone. Så ble han glemt inntil kunstsamleren Haakon Mehren i 1990 fant 25 bilder stuet vekk i en kasse på en låve etter et arveoppgjør. Mehren vil fortelle om kunstneren og sin egen nytteløse kamp med Nasjonalgalleriet for å bringe A. W. Johannessen fram i lyset. Ved en utstillingsrunde på 90-tallet i Venezia, Wien og Berlin ble bildene sett av ca. 200.000 begeistrede besøkende.

ONSDAG 25. APRIL 2012 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

ÅRSMØTE og: “Et hus med sjel – fire søsken fra Normannsgata forteller”
ved Inger Lagset Egeland, Bjørg Tysdahl, Marit Ludvigsen og Einar Lagset

Normannsgata 42 er – med kirken i bakgrunnen – et kjent og kjært Kampen-motiv. Huset er fra 1860-årene, og er et av de best bevarte hus på Kampen, med originale bygningsdeler i behold. Søsknene Inger, Bjørg, Marit og Einar sin bestefar, havnebetjent Einar A. Larsen, kjøpte huset i 1912 og familien har nå bodd der i 100 år. Gled dere til å høre søsknene fortelle historien om huset og om oppvekst midt i hjertet av Kampen på 40- og 50-tallet!

Tagger: