Normannsgate – Kampens boulevard

Skrevet av Robert Lorange, Kampenposten 21. november 2011. Publisert i Historiske Kampen

Normannsgata (2011)Normannsgata 32Fra 1850 var dette mer som en sti som snodde seg over den grønne Kampenkollen. Bydelen lå den gang et godt stykke øst for Christiania. Fram til byutvidelsen i 1878 ble gradvis de første husene reist langsetter stien, som ble til en kjerrevei som igjen ble til Normannsgata. Flere små selvbyggerhus før byutvidelsen, men også murhus og mindre leiegårder ble oppført av den tidens byggmestere og eiendomsutviklere.

Fra 1863 ble Kampen underlagt den alminnelige bygningslov av 1845, hvor det blant annet står at trehus og bindingsverkshus ikke må være større enn to etasjer. Etableringsperioden av Kampen strakte seg over mange år, og mange mennesker var involvert. En samlet reguleringsplan for Kampen ble ikke vedtatt før 1880, og da ble heldigvis den gradvis utviklede nedre del av Normannsgata beholdt, mens øvre Kampen fra Kampen kirke og opp til den ennå ikke anlagte Kampen park ble mer regulert som en klassisk rutenettplan.

Normannsgata 5 med Egner kolonial (1955)Akvarellen er resultatet av en noe frossen høstsøndag med papir og vannfarger, produsert på min sittesekk mellom to parkerte biler. Motivet er fra den selvgrodde delen av Normannsgata, sett oppover gata. Bak hjørnet av den treetasjes leiegården til venstre, ligger tidligere Otto Olsens røykeri, nå drevet av Brødrene Andreassen med lutefisk og frossen scampi som viktigste næringsgrunnlag.

Videre oppover gata oppleves bebyggelsens mangfold og forskjellighet. Toetasjes leiegårder, nå utbedret som eneboliger i rekke. Innimellom ligger små hus med sidestilte gårdsrom. Litt lenger opp, der gateløpet dreier, finner vi et hus med andreetasje under et klassisk mansardtak og dertil med en fin forhage med syriner hengende over gjerdet. Deretter følger nyere bebyggelse som dukker opp bakerst i gateløpet der det dreier mot øst. Og som et ekstra frodig byelement, ses det i bakgårdene til den fargerikt malte bebyggelsen ruvende trekroner med løvet sprakende i høstens sterke fargeprakt.

Normannsgata mot parken (1936)Dette er et fint og tydelig bymiljø på Kampen, med varierende bygninger som oppleves i en fin sammenheng, et spennende gateløp, masse historiske spor, mangfold, bolig og næring i enhet – dette må flere enn jeg oppleve som et berikende gateløp i vår flotte og levende bydel Kampen.

Robert Lorange

Tagger: