Historielaget er 25 år

Skrevet av Jarl Bech 7. november 2011. Publisert i Historiske Kampen

Lasse Solberg ledet mimrekvelden (2011)Historielagets jubileumsmøte 25. oktober 201125. oktober var Historielagets møtelokale Storsalen fylt til siste plass med Kampianere av edel årgang. Lasse Solberg hadde lagt opp til en mimrekveld med fotografier fra Kampens mange forsvunne perler. Og gjensynsgleden hos mange var stor, da mange møttes igjen etter mer enn 50 år. Det ble mimring om ”Mor i bua”, skøytekongen Knut ”Kupper’n” Johannesen, Kampens park med grotten, paviljongen og karuseller, fra parkkvelder og kulturkvelder.

Gamle klassebilder fra Kampen skole, Sportsklubben Kampørns mange guttelag og ishockey i Kampens Park før Jordal Amfi var påtenkt. Alt vakte varme kommentarer fra mange som siden den gang var blitt ”noe lysere i håret”, eller i alle fall litt mer glissent . . . Gamle Havegaten, med ”Bankgården”, der Ryve hadde sin lille forretning, guttekorpset fra før krigen, Kampe-trikken som hadde endeholdeplass i Brinken , med trikkeskinner i begge retninger. De gamle butikkene, der stort sett bare  bakerbutikken Carl P. Nordby har beholdt plassen. Kommentarene kom fra salen, og latteren satt løst. Lasse oppfordret de fremmøtte til å sende inn det de måtte ha av fotografier fra barne- og ungdomstiden, og det er å håpe at mange følger oppfordringen!