Å ri en tiger

Skrevet av Lasse Solberg 5. oktober 2011. Publisert i Kampianere

Anne-May Nilsen på bydelshuset (2011)Anne-May NilsenAnne -May Nilsen åpnet høsten på Bydelshuset tirsdag 27. september. Ca 40 personer møtte opp i Storsalen og fikk høre om Anne-Mays eventyrlige liv. Hun har skuespillerutdannelse fra Le Strasbergskolen i New York og der gikk hun sammen med Marilyn Monroe, Paul Newman, Marlon Brando med flere. Hjemme i Norge er hun mest kjent for å ha startet Det Åpne Teater på Grønland. Hun har også jobbet på Club 7 og Nationaltheteret.

Her på Kampen slo hun seg ned i Slottet og var med på dugnaden rundt Bydelshuset på begynnelsen av 80-tallet. Folk på Kampen hadde ideer og pågangsmot. Anne-May og Joron Dahl ville ha et planetarium på toppen av Kampen park. Selvfølgelig en vill ide og det ble da heller ikke noe av. Heldigvis?

Anne-May Nilsen: "Å ri en tiger"Anne-May debuterte allerede som 15-åring i filmen “Cecilia”. Den tok opp temaet homofili og det var ganske friskt på 50-tallet i Norge. Hva betyr så “Å ri en tiger”? I USA brukes tigeren som bilde på å gjøre karriere. Tigeren kan føre en til topps eller den fortære en underveis.Det er kampen med og mot denne tigeren hun har skildret som et arbeidende og tenkende menneske. Det ble en flott forestilling på møtet vårt i Storsalen.

Kjøp boka direkte fra Kolofon forlag.