Høstprogram 2011

Skrevet av Historielaget 19. september 2011. Publisert i Møter

Merk deg følgende datoer for arrangementer i regi av historielaget på Bydelshuset i høst:
Tirsdag 27. september, tirsdag 25. oktober og tirsdag 29. november.

TIRSDAG 27. SEPTEMBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Fra New York til Kampen – en kulturarbeider forteller”
ved Anne-May Nilsen

Anne-May Nilsen er Oslo-jenta som flyttet til New York som tenåring, utdannet seg til skuespiller på Manhattan sammen med Marilyn Monroe, Jane Fonda og Dustin Hoffmann, jobbet i Hollywood, flyttet tilbake til Norge etter 18 år og slo seg ned i Kampen slott i Norderhovgata i 1975. Hun startet Det Åpne Teater på Grønland i 1983 – en revolusjon i teater-Norge. Nilsen har skrevet boka Å ri en tiger – en selvbiografisk teaterhistorie fra USA til Det Åpne Teater. I kveld spør hun: ”Kan jeg kalle meg kampianer etter 35 år? I min tid har Kampen gått fra å være en fattig bydel med dårlig rykte til å bli en kulturbastion”.

I tillegg til sin personlige historie vil hun fortelle om sin deltakelse i andre kulturinitiativer i Oslo Øst – mange av dem på Kampen – “da kulturen slapp løs i 1980-åra”: Galleri Kampen (det første galleriet på Østkanten), Kampen bydelshus, Kjempedagene og forestillinger i Kampen kirke. Det var et kreativt miljø preget av aksjoner og politiske diskusjoner og der innflytterne ofte tok initiativene, og kanskje overkjørte “de innfødte”? Dette og mye mer får vi høre om, fra et mangfoldig liv og fra Kampens nære historie. Det vil bli mulighet til å kjøpe boka til Anne-May Nilsen på møtet.

TIRSDAG 25. OKTOBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Gamle bilder fra Kampen”
ordet fritt for minner og fortellinger

I vår hadde vi et møte der Lasse Solberg og Jarl Frode Bech viste bilder og fortalte om oppvekst på Vestkanten og Østkanten. Det var stor interesse for bildene, og mange hadde noe å fortelle om steder og mennesker som var avbildet. Historielaget har samlet mange bilder gjennom årene – de fleste er fra 30-, 40-, 50- og 60-tallet. I kveld vil vi riktig gasse oss i fotohistorie fra Kampen. Unge og gamle kampianere oppfordres til å komme, både for å lytte og gi egne bidrag om kjente mennesker, gater og hus! Vi tilbyr også scanning: Ta med egne bilder fra album eller stuevegg – alt av interesse!

TIRSDAG 29. NOVEMBER KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“En sogneprest ser tilbake – trettifem år på Kampen”
ved Kirsti Aasen

Kirsti Aasen er velkjent på Kampen etter 35 år som prest i Kampen kirke. Hun vokste opp i Nord-Østerdal og var utdannet både som teolog og organist da hun kom til Kampen som kapellan i 1975, som en av bare et fåtall kvinnelige prester i Norge på denne tida. Inspirert av Grundtvigs tanke om “menneske først — kristen så” ble hun en pionér for formidling av kultur i kirken. Rett før hun gikk av som sogneprest sist nyttår sa hun: – Jeg trives som du sikkert skjønner godt, og dette er et veldig hyggelig område av byen å være prest i. Det hele blir som et slags lokalsamfunn midt i Oslo. Vi kaller oss en kulturkirke, for vi har i alle år formidlet kultur; som litteratur, musikk og teater gjennom kirken. Hun fortalte at i den første tida var det mange begravelser, i dag er det mest dåp. Befolkning, sosialt og fysisk miljø har endret seg. Aasen vil i kveld fortelle noe om hvordan hun har opplevd endringene i lokalsamfunnet og i kirken siden 1975, da hun begynte som prest på Kampen.

Tagger:,