Kampen for Kampen på 70-tallet

Skrevet av Robert Lorange 3. august 2011. Publisert i Historiske Kampen

Demonstrasjon i Normannsgata 37Normannsgata 37 (1964)På 1970-tallet var det stor aktivitet blant Kampens beboere mot datidens rivings- og store utbyggingsplaner. Dette skjedde samtidig i flere av bydelene i indre Oslo med tilsvarende trusler, og det vokste opp mange folkelige beboeraksjoner mot rivingshysteriet. En av beboermarkeringene – som vises på bildet – foregikk våren 1976 mot det foreslåtte fireetasjes blokkprosjektet i bakgårdene mellom Normannsgata og Hølandsgata. Forslaget vakte stor lokal harme. Beboerne fulgte etter bygningsrådet i Oslo, som var på befaring for å se på de lokale utbyggingsmulighetene, også blokkprosjektet. Prosjektet ble heldigvis ikke gjennomført. (På bildet til høyre ser vi nr 37 i 1964)

Det hele startet på Kampen året før med beboeraksjonen mot ”Rehabiliteringsplan for Kampen”. Blokkprosjektet ble sett på som en detalj i denne planen. ”Rehabiliteringsplanen” var laget som en reaksjon mot tidligere års svært omfattende raseringsplaner, men også den ble av mange sett på som en rivingsplan. Mellom 100 og 200 boliger skulle fortsatt rives og rundt 700 nybygges. Det ble mobilisert voldsomt mot planforslaget og en bred folkelig aksjon utviklet seg. Mange Kampenbeboere ble engasjert, og Kampen Vel ble etter hvert drivkraften i dette arbeidet.

Demonstrasjon mot blokker i Normannsgata. Bildet er fra krysset Hagegata/ Sørligata (1976)Normannsgata 37 (2010)Demonstrasjon mot blokker i Normannsgata våren 1976. På bildet ser vi fra venstre bl.a Yngva Fredriksen, Gry Horndalsveen,  Oddleif Berg, Turid og Lasse Berg, Robert Lorange, Hr. Børresen, Hassa Horn og Øivind Haarsaker. Foto: Finn Thoresen.

Tagger:,