Om å føle tilhørighet

Skrevet av Lasse Solberg 5. juni 2008. Publisert i Historiske Kampen

Verneverdig telefonkiosk? (2007)“Å føle tilhørighet er det ikke lett å gjøre i en storby. Folk i bondesamfunnet lever midt i en tradisjon, hvor de vet sin plass. Vi her byen kan ofte føle rotløshet. Noe av dette kan kanskje føres tilbake til mangel på kunnskap om byen vi lever i”. Hvem har skrevet dette? Erik Melvold i Østkanten Sos. lokalavis i 1973. Og nå i 2008 mener vi i historielaget på Kampen at vi har botemiddel mot denne rotløshet.

Det heter Kampen Historielag og ble stiftet 25.10.86. Til stiftelsesmøte for Kampen historie- og miljølag på Bydelshuset var slagordet: KAMPEN- BYEN OVER BYEN. KAMPEN – SÅ SENTRALT I BYEN AT DU KAN HÅNDTRILLE ET COGNACFAT HJEM ( før avecen). Nå har vi så få medlemmer at vi snart kan holde Årsmøte i en verneverdig telefonkiosk. De som er interessert i historie og godt miljø; kan melde seg inn via nettsiden eller brev til Kampen historielag, Bøgata 21, 0655 Oslo.

Vi trenger medlemmer; bilder og historier fra “gamle” dager. Bli med i laget som C.C., Leif R., Greta G, Melvold og andre startet. Vi skal føre ” HISTORIAS KRAFTLINJER” videre sammen med deg.

Tagger: