17. mai i Brinken 16

Skrevet av Historielaget 1. mai 2011. Publisert i Historiske Kampen

17. mai i Brinken 16 (1950)Det var et utrolig miljø i denne gården under og etter krigen. Det bodde mange barn i gården og noen av foreldrene var veldig kreative og flinke med barna. Hvert år til 17. mai ble det laget et skuespill som ble fremført i gården, hvor det ble snekret opp en scene. Barna øvet i vaskekjelleren helt til alle replikker satt, som de skulle. Mødrene laget også kostymer til skuespillet. Det var også laget en egen fane for barna i gården, og før framføringa i gården, var det tog rundt på Kampen hvor Kampen skoles musikkorp gikk først i toget.

Knut og Anne-Lise på bryllupsdagen utenfor Kampen kirke (1960)Bildet er fra inne i gården i 1950 og det er Lasør fabrikken som er i bakgrunnen.Det er Ragnar Olsens kone Lise Marit Amundsen som bærer fanen. Skøytekongen Knut Johannesen fant også sin kone Anne Lise i denne gården, Brinken 16.

Skøytekongen fra Hertug Skules gate
Kupper’n og Jordal