Den delte byen

Skrevet av Lasse Solberg 9. april 2011. Publisert i Møter

Jarl Bech på sykkel i Kjølberggata (1948)Lasse Solberg på sykkel (1957)“Vest er vest og øst er øst og de skal aldri møtes?”, er tema når Årsmøte til historielaget er slutt torsdag 28.4.2011 kl 1930. Har og er Oslo vært en delt by? Oslo er den by i Europa som har størst forskjell i levealder mellom vest og øst. Sushirestauranten i Kolstadgata har erstattet “Mor i bakken” og vest i byen spiser de pølser? Sant er det i hvert fall at historielagets Jarl Frode Bech vet mye om hvordan Kampen og østkanten var i gamle dager. Han kommer til Bydelshuset og forteller og viser bilder. Hans oppvekst var på 40-50 og 60-tallet. Hvordan var leiken, sporten, kulturen, boforhold og ikke minst kameratskapet på Kampen dengang? Og jentene? Var de med gutta, eller omvendt? Jarl vet det, også?

Fra vest i byen kom det på den tiden en gutt med Trolleybussen nr. 20 gjennom de gamle bydelene på østkanten. Eksotisk og spennende, Monrads gate, Sexes gate (ikke Sexus gate, men nesten), Jens Bjelkes gate og Jordal ved Kampen. Med en onkel i Hurdalgate og idrett på Jordal, ble det mange turer dit på 50 -og 60 tallet. Klassetur, og ikke en klassereise, fra Majorstuen skole til Kampen skole. Håndball og friidrett og lek. Var det noen forskjell på den tiden? Vest hadde Colosseum kino, Kampen hadde Jarlen. Majorstuen hadde Frognerparken og Kampen hadde Kampen park. Men de peneste jentene, de var fra vest i byen. Uten tvil.

Så torsdag 28.4 møter øst vest i Storsalen med bilder og historier. Jarl Bech og Lasse Solberg innleder og alle kan bidra.