Brinkens gate 29

Skrevet av Vidar Johansen 28. mai 2008. Publisert i Historiske Kampen

Brinkens gate 29Dette flotte bildet har vi fått fra Thor Gaarder og bakgården i Brinkensgate 29 på begynnelsen av 1900-tallet. Huset, eller deler av det er fra 1700-tallet, og opprinnelig oppført i kvadraturen. Huset er deretter flyttet helt eller delvis til Brinken på midten av 1800-tallet.

Huset er i utmurt bindingsverk, og innvendig er det avdekket gjenbruk av gammel teglstein, bl.a. smale gule og røde hollandske. Det ble gjenoppført i Brinken med åpen svalgang, og bestod av åtte ettroms leiligheter, samt forretningslokale i kjelleretasjen mot gaten. Ifølge folketellingen for Kristiania, bodde det 27 personer i Brinken 29 i 1900. Totalt er huset på 315 m2 brutto. Huset har nå fått nye eiere og står foran total rehabilitering og noe utbygging i bakgården.

Som en kuriositet gjengir vi fra en leiekontrakt fra 1901:
Undertegnede Johs. Nilsen, eier af gaarden no. 29 Brinkens Gade, bortleier herved til Ole Gaarder fra 20. Marts 1901 en Bekvemmelighed i 2. etage i Forgaarden i ovennevnte Gaard, bestaaende af: 2 Værelser og Kjøkken, Vedbod samt adgang til Bryggerhus og Rulle samt Stald til 1 Hest og Høloft og Vognskur. Af denne Bekvemmelighed svarer Ole Gaarder mig maanedlig Leie Kr 20, der erlægges med Kr 20 forskudsvis hver Maaned.
Ole Gaarder sees på bildet og er nr 3 fra venstre.

Brinkens gate 29, april 2008Nå arbeides det med huset, det skal bli spennende å se hva det blir.

Tagger: