En kjærlighets historie?

Skrevet av Historielaget 9. april 2011. Publisert i Møter

Tor Edvin Dahl i samtale med Ragnar Olsen (2011)Tor Edvin Dahl: "Min bestemor elsket Synnøve Finden"Forfatteren Tor Edvin Dahl ville ikke bekrefte at hans bestemor Pernille Holmen elsket Synnøve Finden. Tittelen på boka ” Min bestemor elsket Synnøve Finden”, ble bestemt av forlaget, ikke av han selv. Dahl fortalte levende og morsomt om damene fra fabrikken på Vålerenga på vårt møte i Bydelshuset i mars. Men han kunne bekrefte at de bodde sammen, og hadde dobbeltseng. Riktig nok måtte de etter press fra miljøet rundt dem skille sengen med et skap i mellom.

Synnøve Findens opprinnelige fabrikk lå i Danmarks gate 41Synnøve Finden Bakbygningen 2014Synnøve Finden var født i Vik i Sogn i 1882. Hun reiste som ung til Stavanger og deretter til hovedstaden. Hun arbeidet flere steder, på meieri, hos grossister og i forretninger. I 1928 startet hun fabrikken i Danmarksgate 41 på Vålerenga sammen med enken Pernille Holmen. Hovedproduktet fra fabrikken var pultost. De leverte varer til store deler av østlandsområdet. Synnøve Finden døde i 1957, men firmaet var i Dahls famile eie til det ble solgt i 1987. Hovedproduktet er nå gulost, produsert ved fabrikker i Alvdal og Namsos.

Du kan bestille Dahls bok “Min bestemor elsket Synnøve Finden” direkte fra Kagge Forlag.

Tagger: