Butikken på hjørnet

Skrevet av Bjørg Wang 29. mars 2011. Publisert i Kampianere

Fru Hjørdis Mortensrud (1930)Normannsgata 14Hjørdis Mortensrud ervervet melkebutikken i Normannsgata 14 med mannen sin, Oscar, i begynnelsen av 30-årene. Hun kom fra Tomter og han fra Solør. Fru Mortensrud drev butikken i over 40 år, helt til hun pensjonerte i begynnelsen av 70- tallet. Først på slutten av 60- tallet ble det tatt inn kolonialvarer i butikken. Det var en utvikling som var nødvendig. Det ble laget en del mat på kjøkkenet på bakrommet som ble solgt i butikken – mest vafler, men også oster som ble laget av melk som var til overs. Noe kundene satte pris på. Det som var spesielt med butikken var at den var skinnende ren til alle tider.

Normannsgata 14 (2011)

Gjennom årene var det mange som “tok på krita” hos fru Mortensrud, og hun overså de som skyldte henne noe da hun sluttet. I alle de årene hun drev butikken var hun aldri syk, det ble hun først da hun pensjonerte seg. Mannen hennes var ølkjører hos Ringnes, men han ble tidlig syk og døde i 1966. De bodde i leiligheten bak butikken, og det var ikke mye sol i bakgangen overfor Otto Olsens røkeri, men kjøkkenet var lyseblått og fylt med solskinn og gode dufter.
Det ble noen slitsomme år på slutten av livet for fru Mortensrud. Hun fikk heldigvis en moderne omsorgsbolig på Grønland, men lengtet hele tiden tilbake til Normannsgata på Kampen. Hun døde 92 år gammel.

Tagger: