“Min bestemor elsket Synnøve Finden”

Skrevet av Historielaget 12. mars 2011. Publisert i Møter

Tor Edvin Dahl: "Min bestemor elsket Synnøve Finden"Akerselva Kultur- og teaterlag utenfor Finden på Kampen (2010)Forfatteren Tor Edvin Dahl kommer til Bydelshuset torsdag 17.3 kl 1900: Han vil fortelle om sin bestemor og Synnøve Finden basert på boka ” Min bestemor elsket Synnøve Finden”. Her er bakgrunnen for den spennende historien fra Vålerenga:

Et tilfeldig møte på en båttur til Bygdøy bringer Synnøve Finden og Pernille Holmen i kontakt med hverandre. Synnøve bestemmer seg for å flytte inn hos Pernille og hennes datter Evy, og gi dem hele sin inntekt. Synnøve og Pernille deler også seng. Etter en tid bestemmer Synnøve og Pernille seg for å starte en ostefabrikk. De har ingen kapital og er den første tida avhengige av Pernilles enkepensjon. De leier et lokale på Vålerenga. Veksten kommer brått, og fører til at de kan ansette flere mennesker og kjøpe produksjonslokalene.

Med denne boken dokumenterer Tor Edvin Dahl historien om en meget uvanlig norsk bedrift og en uvanlig kjærlighetshistorie. Han kobler den sammen med utviklingen av pinsebevegelsen i Norge, og forteller samtidig et stykke norsk historie.

Tagger: