Gøril og jentungen

Skrevet av Historielaget 20. februar 2011. Publisert i Møter

Gøril Strømholm holder foredrag (2011)Gøril Strømholm og bøkene (2011)Journalisten, feministen og forfatteren Gøril Strømholm besøkte historielaget torsdag. Der  fortalte hun om sine inntrykk fra krigen sett fra Schweigaards gate i Gamlebyen. “Jentungen og krigen” er tittelen på boka som kom ut sist høst. Hun leste fra boka og fortalte om angsten for bombefly, flyalarm, netter i kjelleren og det verste av alt: De voksne var også redde. Og om turer til Etterstad hvor de russiske krigsfangene satt. Her kastet de matpakker over gjerdet til russerne.

Gøril Strømholm gikk på skole i Gamlebyen fra 1942 til 1948. I krigsårene var skolebygningen okkupert av tyske soldater, og da gikk de på skole forskjellige andre steder i bydelen.

Bjørn Marthinsen på Bistroen (2011)Snørydding i Nittedalsgata (2011)Gøril Strømholm er mangeårig medlem av Oslo Kvinnesaksforening. Hun var en av grunnleggerne av feministtidsskriftet Sirene i 1973. I 1976 utga hun boka “Hjelp, jeg har fått barn”, siden har hun hatt hovedansvaret for en rekke kulturprogrammer i NRK. I dag er hun medlem av arbeidsutvalget i Norsk Kvinnesaksforening.

Les mer om “Sirene” hos Forskningsrådet.

Strømholms bok “Jentungen og krigen – Theas hverdag 1940-45” kan bestilles direkte fra Kolon Forlag.