Vårprogram 2011

Skrevet av Historielaget 3. februar 2011. Publisert i Møter

Gøril StrømholmVelkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus våren 2011.
Kryss av følgende datoer i almanakken og ta med bekjente:

Torsdag 17. februar kl 19, torsdag 17. mars kl 19 og torsdag 28. april kl 19.

TORSDAG 17. FEBRUAR 2011 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Jentungen og krigen – barndomsminner fra Gamlebyen”
ved Gøril Strømholm

Gøril Strømholm: "Jentungen og krigen"Forfatterens egne minner ligger til grunn for boka ”Jentungen og krigen. Theas hverdag 1940-45” som kom i fjor. Boka er en blanding av fakta og fiksjon og skildrer både hverdag og dramatiske hendelser i krigens Oslo. Forfatteren sier i et avisintervju: ”Det krydde av tyske soldater i gata vår i Gamlebyen. Jeg har så mange levende minner fra okkupasjonen, og har lurt på hvor barna og deres historier har blitt av i jubileumsåret 2010 (…) Vi har hyllet heltene. Hvor ble det av barna?” Forfatteren har også minner fra nabobydelen Kampen. Gøril Strømholm er journalist, forfatter og oversetter og er særlig kjent fra sitt mangeårige virke i NRK og som en av grunnleggerne av feministtidsskriftet Sirene i 1973. I NRK hadde hun ansvaret for en rekke kulturprogrammer i fjernsynet på 80- og 90-tallet, bl.a. en programserie om middelalderhistorien i Gamlebyen Hun er i dag en aktiv og engasjert pensjonist.

TORSDAG 17. MARS 2011 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

“Historien om Synnøve Finden og Vålerenga”
ved Tor Edvin Dahl

Tor Edvin Dahl: "Min bestemor elsket Synnøve Finden"I over sytti år har Synnøve Finden-osten vært et kjent norsk varemerke. Det startet på Vålerenga! Synnøve Finden og Pernille Holmen møttes tilfeldig på Bygdøybåten en gang midt på 1920-tallet. Synnøve kom opprinnelig fra karrige kår i Sogn, var ugift og jobbet som meierske. Pernille var fattig enke og hadde datteren Evy på tolv år. De flyttet sammen og startet i 1928 ostefabrikk på Vålerenga. I begynnelsen gikk de fra butikk til butikk og solgte pultosten sin. I 1940 hadde de rundt 35 ansatte, og salget gikk strykende. Forfatteren Tor Edvin Dahl er Pernilles dattersønn og skrev i fjor boka ”Min bestemor elsket Synnøve Finden”, der han forteller om en uvanlig norsk bedrift og en uvanlig kjærlighetshistorie. Tor Edvin Dahl har gjennom over 40 år utgitt et stort antall bøker i ulike sjangre, fra romaner, noveller og krim til lære- og dokumentarbøker. Der fabrikken lå i tidligere tider – i et hvitt, gammelt murhus i Danmarksgate på Vålerenga – har Tor Edvin Dahl i dag kontor.

TORSDAG 28. APRIL 2011 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og:

“Øst er øst og vest er vest, og aldri skal de to møtes…?”
ved Lasse Solberg og Jarl Frode Bech

I kveld skjer det: Jarl Frode Bech fra Kjølberggata på Kampen møter Lasse Solberg fra Kirkeveien på Majorstuen. Hva er likhetene og forskjellene i oppveksten på 40-, 50- og 60-tallet? Skole og utdanning? Sport – tennis på vest og boksing på øst? Kultur – øvre middelklasse mot arbeiderklasse? Leker – gata som lekeplass? Parker – Frognerparken og Kampen park? Politikk? Med mer! Jarl Frode Bech er i dag bosatt på Tveita, Lasse Solberg på Kampen.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: lasse.solberg@getmail.no

Husk kontingenten, kontonr.:0530.58.26490