Kupper’n-marsjens far

Skrevet av Vidar Johansen 26. januar 2011. Publisert i Kampianere

Rolf Nøddelund og Kupper'nRolf Nøddelund diriger Kampen skoles guttemusikkorps under Kupper'ns hjemkomst (1957)Rolf Nøddelund ble født på Kampen i 1926, nærmere bestemt i Kampengata 1. Der bodde familien frem til 1933, da de flyttet til Sons gate 26 (tidligere Vestbygata). Han begynte å spille klarinett som 7-åring i Kampen Skoles Guttemusikkorps. Tidlig ble det klart at han hadde et musikalsk talent og han vikarierte allerede som 17-åring på Chat Noir og var fast bestemt på å bli musiker.

Rolf begynte som musikkorporal ved Forsvarets Stabsmusikkorps i 1948, hvor han steg i gradene frem til 1976. Som Major overtok han da stillingen som musikksjef i Hans Majestet Kongens Garde. Denne stillingen hadde han i sine 10 siste tjenesteår, frem til 1986. Rolf Nøddelund var i en årrekke dirigent for Kampen Skoles Musikkorps og skrev en rekke populære arrangementer for korpset. Han var også dirigent i Østre Aker Musikkorps i totalt 27 år og han er også æresmedlem her.  Han er kjent for bl.a. å ha skrevet Kupper’n-marsjen, som han skrev til hjemkomsten til Knut Johannesen fra OL i Squaw Valley. Det var en fullsatt Kampen Kirke som tok avskjed da Rolf Nøddelund døde i 1998.

Her ett tillegg fra Jarl Frode Bech: Nøddelund: Studerte klarinett med Richard Kjelstrup, og var kamerat med alle musikanter, uansett nivå. Fyren til høyre på bildet er Per Erik Karlsen, førstebarytonist i Kampen Skoles Guttemusikkorps, og en god kamerat fra Havegaten 48. Han flyttet til Danmark og gikk på handelshøjskolen der.

Skøytekongen fra Hertug Skules gate
Kupper’n og Jordal