“Tøyen”-senteret

Skrevet av Hassa Horn 25. mai 2008. Publisert i Historiske Kampen

Tunnel og trehus i SørligataHassa Horn hadde en interessant artikkel i Kampenkalenderen 1997, den het “Hagegata før Tøyen sentrum”. Her er noe av det han skrev:

“Første gangen navnet Tøyen dukket opp på det området som med urette heter Tøyen sentrum var i Generalplan for Oslo, publisert i 1950. Tøyen ble i planen utpekt som bydelssenter på linje med Tåsen og Lambertseter. Forskjellen var bare det at mens Tåsen og Lambertseter var jordbruksareal, var “Tøyen” Kampens travle handlestrøk med Hagegta, Vardalgata og Kolstadgata.

Åpningen av T-banen i 1966 med stasjon nesten rett under kjelleren til Kampen postkontor i Ringgata gjorde ikke navnesituasjonen bedre, fordi navnevalget ble “Tøyen – Munchmuseet”. I forbindelse med byggingen av T-banen ble hele strøket sanert. Hagegatas fine løp fra Brinken ned til Botanisk hage ble brutt av Tøyensenteret.

Tunnelbane opp ØkernveienPå bildet fra sekstitallet ser vi nedover Sørligata, med Tøyen skole til høyre. Skillet mellom Kampen og Tøyen gikk der.På det andre ser vi oppover Økernveien og der troner Sørli Hovedgård og det var her det hele begynte. Alle eiendommene på Kampen er fradelt Sørli Hovedgård, også kjent som Bergsløkken, mens ingen av eiendommene har tilhørt Tøyen gård, bortsett fra Tøyen skole.

Vi reiser derfor parolen: “T-banestasjonen skal hete Kampen – Munchmuseet og senteret må døpes om til Kampensenteret”.

Vi slutter oss til Hassas synspunkter fra 1997.

Tagger:, , , ,