Alf Bastiansen er død

Skrevet av Trond Bastiansen 17. januar 2011. Publisert i Nyheter

Alf BastiansenArkitekt Alf Bastiansen ble bisatt fra Kampen kirke onsdag 12.1. Her følger en artikkel fra Kampenkalenderen 2002, skrevet av hans sønn Trond Bastiansen.

Alf Bastiansen ble født i Drammen 13.oktober 1930 som den yngste i en søskenflokk på 5 barn. Foreldrene Hanna,  født Astrup, og Alf B. Bastiansen, flyttet med familien til Oslo i 1936 og til Norderhovgata 32b året etter. Alf B. Bastiansen ble sogneprest i Kampen kirke og forble det i nesten i 20 år.

Alf vokste opp på Kampen og gikk på Kampen skole, med unntak av i krigens dager, hvor skolen var okkupert av tyskerne. Senere ble det realskole og gymnas på Vahl skole og i 1957 var han ferdig utdannet som arkitekt ved Arkitekthøyskolen i Oslo.

Alf startet i 1965 sin privatpraksis og fikk etter hver sitt kontor i Hølandsgata 22. I 1977 flyttet han kontoret til Normannsgata 44, som han hadde kjøpt av boktrykker Finn Bjørkmann. Alf Bastiansen Arkitektkontor A/S hadde sitt tilhold her fram til 1996 og i alle år har arbeidet med Kampen stått i fremste rekke.

I 1973 utarbeidet Alf Bastiansen og arkitekt Rolf Terjesen  en rehabiliteringsplan for Kampen, som på den tiden skulle saneres for bygging av høyblokker og terrasse-blokker over det hele. Rehabiliteringsplanen ble  godkjent av Oslo Bystyre i 1975, og  bidro til at det fremdeles er en levende bebyggelse på Kampen, med blanding av gamle, rehabiliterte hus i kombinasjon med nybygg. For dette arbeidet mottok Alf i 1999 Oslo Bys Kunstnerpris.

I 1971 var Alf med å starte Kampen Vel, sammen med en rekke andre personer som glødet for arbeidet på Kampen.

Alf Bastiansen og hans kone Grethe har bodd i Norderhovgata 32b siden 1960.

Tagger:, ,