Kampen på 1800-tallet

Skrevet av Historielaget 31. desember 2010. Publisert i Historiske Kampen

Kampen under byggingKampen var opprinnelig en forstad til Christiania – en fattigslig, konsentrert trehusbebyggelse utenfor bygrensen som vokste frem i 1860- 70 årene. For Aker kommune var disse forstedene en pest og en plage som tappet kommune- kassen for penger til fattigstell og skolevesen. Derfor var det en fordel da forstedene ble innlemmet i Christiania, og på Kampen ble det straks mer orden på ting. I 1878 kom det egen politipost, to år senere ble det etablert egen menighet og i 1882 kom Kampen kirke.

Skole stod ferdig i 1888, og ble etterfulgt av Kampen park, som ble til ved støtte av Christiania Brennevinssamlag. Kloakk og vannledninger ble lagt i bakken. Det bodde da 10 200 mennesker på Kampen.

Kampen politi (1890) Utsikt fra Kampen park (1875) Oppsynsmannens bolig i Kampen park

Kilde: Oslo Patriot