Kristi Menighet i Skedsmogata 12

Skrevet av Berit M. Østreng 25. desember 2010. Publisert i Historiske Kampen

Kristi menighetSkedsmogata 12Kristi Menighet er en dissentermenighet noe i likhet med pinsemenigheten. Min familie på morssiden hørte til i Kristi menigheten og det var barn av disse som gikk på skolen.

Min far gikk også der. Han begynte på Vålerengen skole og gikk der i 2 år men en gang ble han slått med pekestokk over hendene av en lærer ved skolen.

Skedsmogata 12 (1936)Harald som min far het sa til læreren at om han gjorde det en gang til kom han til å ta igjen. Læreren som var kjent for å gi elevene fysisk straff gjentok avstraffelse ved en senere anledning og da tok min far til motmæle.

Han slo læreren så han gikk i vindu som ble knust og sånn havnet min far på privatskolen. Der fikk han overlæreren selv til lærer og hun ble veldig glad i min far.

Han var som hun sa: den hun var mest begeistret for i klassen. Da hun døde i høy alder ble far en av hennes arvinger. Så det var en helt annen stil over Kristi Menighets sin skole. Det var aldri noen som la hendene på barna der.

Skedsmogata 12 (2010)

Min mor sitter på første rekke fra venstre som nr. 5. Far var ikke tilstede da bildet ble tatt da han var syk. Navn på min foreldre er Snefrid Paula Magnusson, født Aronsen og Harald Magnusson.

Berit M. Østreng