Fra Kampens senter til Tøyensenteret

Skrevet av Ragnhild Hoel / Hassa Horn / Grete Letting 27. november 2010. Publisert i Før og nå

Hagegata (1970)Hagegata (2009)Hagegata 25 var det eneste trehuset som ble stående igjen etter at Tøyensenteret ble reist. Bygningen er fra før 1878 og baker Karl P. Nordby har holdt til her siden 1908. Bakeriet drives av fjerde generasjon.Vi ser huset fra 1970 og i dag,

Hassa Horn hadde en interessant artikkel i Kampenkalenderen 1997, den het “Hagegata før Tøyen sentrum”. Her er noe av det han skrev: “Første gangen navnet Tøyen dukket opp på det området som med urette heter Tøyen sentrum var i Generalplan for Oslo, publisert i 1950. Tøyen ble i planen utpekt som bydelssenter på linje med Tåsen og Lambertseter. Forskjellen var bare det at mens Tåsen og Lambertseter var jordbruksareal, var “Tøyen” Kampens travle handlestrøk med Hagegta, Vardalgata og Kolstadgata.

Tunnelbane opp ØkernveienBaker Karl P. NordbyÅpningen av T-banen i 1966 med stasjon nesten rett under kjelleren til Kampen postkontor i Ringgata gjorde ikke navnesituasjonen bedre, fordi navnevalget ble “Tøyen – Munchmuseet”. I forbindelse med byggingen av T-banen ble hele strøket sanert. Hagegatas fine løp fra Brinken ned til Botanisk hage ble brutt av Tøyensen Alle eiendommene på Kampen er fradelt Sørli Hovedgård, også kjent som Bergsløkken, mens ingen av eiendommene har tilhørt Tøyen gård, bortsett fra Tøyen skole.

Vi reiser derfor parolen: “T-banestasjonen skal hete Kampen – Munchmuseet og senteret må døpes om til Kampensenteret”.

Vi slutter oss til Hassas synspunkter fra 1997.

Grete Letting legger til:

Apoteket Trygg (1968)Apoteket Trygg lå på hjørnet av Sørligata / Hagegata da jeg var liten. Det flytta seinere over Hagegata, et par gårder nærmere Kampen.

Siden jeg bodde på Nedre Kampen (Sigurds gate 5), husker jeg Ekspressrenseriet i Kolstadgata, Smilden i Sigurds gate /Jens Bjelkes gate, lompebakeriet i Hagegata (Berthas?), tobakksbutikken Akaba øverst på høyre side i Sigurds gate. Jeg kommer nok på flere.

Dersom noen tror at dette stedet heter Tøyen, så husk at postkontoret i Ringgata het Kampen postkontor, og at Kampen Arbeiderungdomskorps (nå Janitsjarorkester) ble stiftet i Sigurds gate 5.

Renseriet i Kolstadgata (1968) Hagegata (1904) Hagegata 29-23 (1910)

Tagger: