Ondskap på julemøte

Skrevet av Historielaget 23. november 2010. Publisert i Møter

Torgrim Sørnes holdt foredrag om ondskap (2010)Kampenkalenderen 2011Vårt “julemøte” sist torsdag ble vellykket. Ca 50 medlemmer og andre interesserte møtte opp på Bydelshuset for å høre Torgrim Sørnes fortelle rundt temaet “Ondskap”. Vår Kampenkalender 2011 var også ferdig, og ble delt ut til medlemmene i historielaget. Mange kjøpte også kalendere, en god start på årets salg. Den kan nå kjøpes i Tøyen Bok, Javelin og Lille Kampen. En fin julegave til familen og andre. Gå og kjøp!

Torgrim Sørnes forteller her fra sin hjemmeside om boka ” Ondskap”:

Torgrim Sørnes: "Ondskap - de henrettede i Norge 1815-1876"“Ondskap” er en krønike over de 44 menn og kvinner som ble henrettet i Norge mellom 1815 og 1876.

I boken vil du kunne lese om dem, om deres ofre, deres forbrytelser og deres henrettelser. Dette blir Norgeshistorien fra vrangsiden; – harde tider som ble gjort adskillig hardere av det stadig nærværende kriminelle element i samfunnet.

Her er giftmord, parteringer, massakrer på småbarn; rovmord og postran, barn dreper sine foreldre og foreldre myrder sine barn. Mennesker blir slått ihjel med øks, foret med arsenikk og stryknin, kvalt, druknet og skutt. Lik blir brent i peiser, kastet i veikanten og brent inne i hus. Det er tortur, vold, blod og lidelse på en bakgrunn av fattigdom, uvitenhet, møkk og brutalitet.

Blodig synd krever blodig straff

På ofrenes vegne møter til slutt skarpretteren – Lovens fullbyrder som utvirker samfunnets straff for mishandlingen av de vergeløse. I boken vil du også møte disse offentlig ansatte teknikere – Lædel, Isberg, Mühlhausen, Hyll, Larsen. Det var disse embetsmenn som sørget for at uskyldig blod ikke forble uhevnet.

Hjemmesiden www.ondskap.org er opprettet som et supplement til boken. Her vil du kunne finne mer detaljerte opplysninger om lover, paragrafer, henrettelsesmetoder; henrettede og benådede, dommere og skarprettere.

Det er derimot ikke noen erstatning for boken. Statistikker og lister kan ikke erstatte beskrivelsen av begivenheter slik de virkelig var. God fornøyelse.

Anmeldelser og omtaler

Boken er anmeldt i Aftenposten, omtalt i VG, Smålenenes Avis, Oppland Arbeiderblad, Fredrikstad Blad; – den interesserte kan også lytte til forfatteren i Norgesglasset, Østlandssendingen, Norgesmagasinet, Opplandssendingen og Sånn er livet. Haugesund avis ga den terningkast fem – Bokavisen terningkast fire med den tvetydige attesten “Et ufullendt storverk”. Ja, til og med det ærverdige “Tidsskrift for den norske legeforening” har anmeldt boken under titelen “Fortidens mordere” – riktignok med noen småfeil som måtte rettes opp i neste nummer.

Man kan bestille Sørnes’ bok “Ondskap – de henrettede i Norge 1815-1876” direkte fra Schibsted forlag.