Tøyengata – et nyrikt stykke Norge

Skrevet av Historielaget 1. oktober 2010. Publisert i Møter

Tone Huse på Bydelshuset (2010)Berntzen, Korbøl, Arneberg, Klem og J. Bech (2010)Forsker og forfatter Tone Huse åpnet høsten i historielaget. Ca. 50 stykker møtte opp i Storsalen og fikk et flott og interessant foredrag med utgangspunkt i Tøyengata. “Tøyengata – et nyrikt stykke Norge ” heter boka til Huse som kom ut på forsommeren.

Tøyengata var i sin tid en hovedgate i arbeiderklassens Gamle Oslo, med kafeer, industri og forretninger. På 1980-tallet ble gata kjent som «Lille Pakistan», og i 2000 var den blitt et symbol på det flerkulturelle Norge. Nå forandres Tøyengata på ny – en ung, hvit middelklasse overtar. Huse ønsket å stille spørsmål ved at gentrifiseringen i Gamle Oslo fremstilles som en ubetinga suksess. Folk oppfatter gjerne utviklingen som ugjenkallelig, men glemmer at den også er politisk styrt. Selv ønsker Tone Huse seg et mest mulig romslig Oslo.

Du kan bestille Huses bok direkte fra Flamme Forlag.

Neste møte i Historielaget er 21.10 med Jan Erik Thoresen.

Tagger: