Høstprogram 2010

Skrevet av Historielaget 27. september 2010. Publisert i Møter

Tone Huse i TøyengataVelkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus høsten 2010. I høst presenterer vi ulike bøker med tema fra vårt nærmiljø! Kryss av datoene og ta med kjente:

TORSDAG 30. SEPTEMBER 2010 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
Tøyengata – et nyrikt stykke Norge ved Tone Huse
I vinter kom boka ”Tøyengata – et nyrikt stykke Norge”. I tre år har Tone Huse studert Tøyengata og 60 mennesker har fortalt henne om livene sine. Tøyengata var i sin tid en hovedgate i arbeiderklassens Gamle Oslo, med kafeer, industri og forretninger. På 1980-tallet ble gata kjent som «Lille Pakistan», og i 2000 var den blitt et symbol på det flerkulturelle Norge. Nå forandres Tøyengata på ny – en ung, hvit middelklasse overtar. Huse ønsket å stille spørsmål ved at gentrifiseringen i Gamle Oslo fremstilles som en ubetinga suksess. Folk oppfatter gjerne utviklingen som ugjenkallelig, men glemmer at den også er politisk styrt. Selv ønsker Tone Huse seg et mest mulig romslig Oslo. Hun forteller og viser bilder fra Tøyengata.

TORSDAG 21. OKTOBER 2010 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
Mørket er min venn – en grenselos forteller ved Jan Erik Thoresen
Basert på farens detaljerte dagbok, samtaler og artikler har Jan Erik Thoresen skrevet bok om sin fars opplevelser under krigen. Faren Ragnvald Thoresen var lastebileier på Kampen, og dessuten en meget habil bokser. Han stilte sin bil og seg selv til disposisjon i den illegale flyktningtrafikken over til Sverige. Det var en jobb med livet som innsats og det manglet ikke på spennende og dramatiske episoder i arbeidet med å frakte mennesker som var i tyskernes søkelys over til det nøytrale Sverige. I tillegg fraktet han også våpen, medisiner, mat og viktige meldinger til og fra Sverige. Foredragsholderen har sjøl vokst opp på Kampen og har sikkert også ting å fortelle som ikke står i boka.

TORSDAG 18. NOVEMBER 2010 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
Ondskap – de henrettede i 1800-tallets Norge ved Torgrim Sørnes
Naboskapet til det gamle retterstedet på Galgeberg, aktualiserer dette temaet for Kampens beboere: Legen Torgrim Sørnes har skrevet boka ”Ondskap”. Det er en krønike over de 44 menn og kvinner som ble henrettet i Norge mellom 1815 og 1876. Han vil fortelle og vise bilder – om de henrettede, deres ofre, deres forbrytelser og deres henrettelser. Dette blir Norgeshistorien fra vrangsiden. Her er giftmord, parteringer, massakrer på småbarn; rovmord og postran, barn dreper sine foreldre og foreldre myrder sine barn. Mennesker blir slått ihjel med øks, foret med arsenikk og stryknin, kvalt, druknet og skutt. Det er tortur, vold, blod og lidelse på en bakgrunn av fattigdom, uvitenhet, møkk og brutalitet…

Tagger:,