Kunstmaler Thorvald Hagbart Torgersen

Skrevet av Terje Berner 4. august 2010. Publisert i Kampianere

Kunstmaler Thorvald Hagbart Torgersen (1866)Brinken 55 og 57I Brinken 55 og 57 vokste, arbeidet og bodde kunstmaleren Thorvald Hagbart Torgersen, født i 1862. Hans far kjøpte i 1870 eiendommene hvor han bygget nr. 57 til sin sønn, og bygget i et slakteri i sidebygningen nr.55.

Thv. Torgersen var en venn av den ett år yngre Edvard Munch. Han var elev ved K. Bergsliens malerskole 1880-82. Sammen med vennen Munch leide Torgersen atelier i “Pultosten”, hvor de malte etter modell.

Thv. Torgersen var med iden betydningsfulle brytningstid i 80- årene, tilhørte den begavede falanks og var i sin kunst med å bryte nye veier. Han malte sine beste bilder i slutten av 1880- og 90- årene, – gjennomstuderte og koloristisk behersket.

Thv. Torgersen ble portrettert av sin venn Edard Munch en rekke ganger, og ett fra 1886 henger i Munchmuseet.

I 1917 ble nr.55 kjøpt av slakterborger Johs. Høyendahl. Thorvald beholdt nr.57 og bodde der med Aslaug Scobei, som var datter av Høyendahl.

Brinken 55Brinken 55 sett fra Trappa (2010)Torgersen hadde en utstrakt utstillingsvirksomhet, bl.a. i Paris, Chicago, Stockholm, København, Brighton, Liverpool, Riga, Trondheim, foruten hyppig i Oslo. Da loftet i nr.55 ble sterkt skadet i brann i 1989, viste det seg at deler av panelet mot fjøset var gamle kassebord, brukt til forsendelse av Torgersens malerier fra utstillinger vidt omkring.. Foruten hans signatur, er bordene påmalt: Gøteborgs Konstutstellning, Petite Vitesse- France og Trondhjems Kunstforening.

Tagger: