Østen(sen)gården

Skrevet av Odd Østensen 31. mars 2008. Publisert i Historiske Kampen

Østengården anno 2007Evelyn og jeg kjøpte Fetsundgt. 1 den 1. februar 1980. Vi rehabiliterte og fullisolerte gården. Vi gjorde alt selv, sammen med vår sønn og datter, fra 1981 til 1984 i ferier og på fritiden.

Fetsundgt.1, var utskilt tomt i Aker 5.10.1869 og het Hakadalsgt 1. Tomta ble ikke bebygget før 1877 av S. E. Østre med navnet “ Østengården”. Eieren kom fra bygda og tok arbeid på Grunerløkka. Familien hadde hester og de ble brukt til å kjøre teglstein fra Jordal Teglverk (lå der Jordal stadion ligger i dag).

Fetsundgt. 1 hadde 11 små leiligheter og ble bebodd av opptil 65 personer. Det ble innlagt vann i 1900, fra før var det en vannpost i bakgården. Den kan fremdeles brukes. I 1927 fikk gården vannklossett , og det var det ikke mange på Kampen som hadde på den tiden. Familien Østre eide gården til etter 2. Verdenskrig.

Østengården anno 1990Østengården er nå på ca. 300 kvm og består av to store og to små leiligheter. Evelyn og jeg bor i 2. etg. og min datter Eva i 1. etg. Evelyn er født i “Slottet” (Norderhovgt. 38) og jeg kom til Kampen som treåring i 1937. Vi bodde da i Nannestadgata 6. Så for meg er det blitt 70 fine år på Kampen.

Tagger: