Christiania Staalværk og Kampen Sportshall

Skrevet av Chrine Berg-Smith 31. juli 2010. Publisert i Før og nå

Christiania Staalværk ble oppført i 1916, og ti år seinere var den bygget om til SportshallenNormannsparken (2010)Christiania Staalværk ble oppført i 1916, og gikk konkurs i 1920. Idrettslaget Kampørn bygde om til sportshall for boksing og bryting. Kampen Byggeselskaps gårder kom i 1930-åra. Her ble friområde etter rivingen i 1939. Den åpne plassen mellom blokkene blir nå kalt Normannsparken.

Christiania Staalværk ble oppført i 1916 i jobbetiden under første verdenskrig, en krigsprofitørvirksomhet basert på produksjon av våpen og krigsmateriell. Men krigen sluttet “for tidlig”, så verket gikk konkurs i 1920. Bygningen ble overtatt av idrettslaget Kampørn som bygde den om til sportshall på dugnad. Den rommet 3.500 tilskuere, og ble atletsportens høyborg i årene som kom. Hallen stod ferdig i 1926, og det ble utkjempet en lang rekke oppgjør som ga hallen ry utenfor byens grenser, fram til den ble revet i 1939.

Rundt Sportshallen ble Kampen Byggeselskaps gårder oppført i 1930-årene. Den store åpne parkplassen vi finner ved enden av Nittedalsgata i dag, er tomten etter Christiania Staalværk.

Den første bokselandskampen som fant sted mot Tyskland i 1927, ble utkjempet i Sportshallen. Tyskland vant 5-3. Den andre bokselandskampen var mot Sverige i 1928, og endte opp som et skandaleoppgjør i norsk idrettshistorie.

Bokseturnering i Kampen Sportshall i 1930-årene Kvinne i aksjon i Kampen Sportshall (1930) Telemarksvingen med rester av Sportshallen (1939)

Christiania Staalværk – Sportshallen
Skolen og stålverket