Søylehuset Petersborg

Skrevet av Ingar Arneberg 21. februar 2008. Publisert i Historiske Kampen

Søylehuset PetersborgSøylehuset Petersborg stod på oversiden av Ensjøveien, omtrent der Tiedemanns Tobakkfabrikk er nå. Ingar Arneberg skrev om Søylehuset og Sigurd Hoel i Kampenkalenderen i 1991. Noe av det stoffet er brukt her.

Petersborg var en løkke, utskilt fra Bergsløkken (Kampen) i 1793. Forpakteren kjøpmann Peter Krabbe ga navn til stedet. I 1825 overtok visekonsul Henrich Resch som forpakter og reiste Søylehuset som sommerbolig. Det hadde en søylegang rundt huset og lignet et gresk tempel. Det var noe enestående i norsk arkitektur.

Ensjø på 1950-talletSigurd Hoel kjøpte Petersborg i 1928 og forfatteren bodde der med sin kone Nic. Waal til 1936. Huset ble revet i 1963, men gjennoppbygget av Byantikvaren på Ekerbergsletta i 1966. Det brukes nå som kafé. På bildet til høyre ser vi Ensjø på 50- tallet, og vi ser Søylehuset i høyre billedkant to tommer fra toppen. På bildet til venstre ser vi huset til venstre for Tobakksfabrikken under bygging fra 1953.

Søylehuset og Tiedemanns tobakksfabrikkForfatteren Sigurd Hoel var fra Nord-Odal, men bodde i Oslo fra studentdagene til sin død i 1960. “Møte ved Milepelen” og “Syndere i sommersol” er to av hans mest kjente bøker. Han var en meget selvbevisst mann og bestillte drosje på denne måten: “Det er forfatteren Sigurd Hoel, jeg skal ha en drosje til Holmenkollveien 13 B”

Tagger: