Kampen skoles musikkorps

Skrevet av Ragnhild Hoel / Arne Bjørndal 1. mai 2010. Publisert i Før og nå

Kampen skoles guttemusikk (ca 1920)Kampen skolekorps (2009)Det første guttemusikkorpset på Kampen skole ble stiftet i 1906. Her ser vi korpset i skolegården henholdsvis på 1920-tallet og i 2009. Jentene har for lengst tatt plass i rekkene! Sportshallen er revet og Kampen Byggeselskaps gårder kommet opp.

Guttemusikkorpset ble stiftet av Willam Farre i 1906. Allerde ett år senere telte korpset 84 gutter og var dermed byens største. Bare Møllergata skole var tidligere ute med skolekorps i Oslo. På 1920- tallet fikk skolekorpsene i hovedstaden en nedgangstid. Flere av korpsene, også Kampens, ble nedlagt.. Men allerede i 1923 var det på`n igjen. Den energiske læreren, Chr. O. Rasch, samlet 32 gutter. 17 mai 1924 stilte korpset til feiring i nye korte skinnbukser og strikkede gensere.

Korpset har i dag (2005) ca. 40 medlemmer.

Typografen som dro til Canada