Brinken 63

Skrevet av Lasse Solberg 5. august 2008. Publisert i Historiske Kampen

Brinken 63Tegneren Alf Næsheim var på besøk i Brinken i 1994. Han foreviget det gamle huset ved foten av trappa og resultatet kan vi se i boka ”Kristiania i Oslo, Hovedstadsvandringer med skisseblokk 9”, av Alf Næsheim, utgitt på Schibsted forlag.

Rundt 1880 satt enkefrue Sara Johannesen igjen med huset Brinken 63. Hennes leieboere i 1883 var: I kjelleretasjen arbeiderne H.W. Hansen og C. Hansen og i første etasje snekkersvenn M. Nilsen, korkskjærer Pedersen og syjomfru Thea Christiansen. Enkemadame Johannesen bodde selv i loftsleiligheten. I alt 24 mennesker bodde i Brinken 63 på den tiden.

I 1885 ble skomakermester Lauritz Olsen eier av huset. Han bodde i første etasje og hadde skomakerverksted i kjelleren. I loftsleiligheten bodde det skomakersvenner. Olsen hadde kunder over hele byen. Skomakermesteren satt med huset til 1920, deretter hadde familien det til det ble solgt i 1963. Vaktmester Lars Nilsen kjøpte huset. Enkefrue Nilsen var eier av det pittoreske huset fra Brinkens eldste tid da Næsheim var der i 1994.

Brinken 59 (1936)  brinken_oa_005

På det gamle bilde ser vi Brinken ved trappa og nr. 59 står fortsatt som vi ser på farvebilde fra 2008.