Fra Birigata til The Monn Keys

Skrevet av Bjørg Haavardsholm 11. juli 2009. Publisert i Kampianere

17.mai i Elverumgata (1933)Barndomshjemmet til Oddvar Sørensen (Sanne) lå i Birigata 6, et romslig trehus med hage – omtrent der vi nå finner Barnebondegården. Nr. 6 var det eneste husnummeret i gata, som således ikke eksisterer mer. (På bildet fra 1933 ser vi Oddvar foran til høyre: Rolf og Kjell Bækkelund bak ham. Birigata går inn til høyre bak på bildet fra Elverumgata. Bak til venstre ser vi inngangen til Kampen Folkebad.) Som 10-åring begynte Oddvar Sanne i Oslo Domkor og avanserte raskt til solist. Byens teatre henvendte seg den gang til Domkoret når det var behov for unge krefter til statistroller. Og blant de tidligste teater-minner er ikke bare «Reisen til julestjernen» på Nationaltheateret, men også å ha stått på samme scene som den legendariske David Knudsen på Det Nye Teater.

I 1940 startet Torstein Grythe Sølvguttene. Grunnstammen ble rekruttert fra Domkorets solister, blant dem Oddvar Sørensen. Parallelt med korsangen var han medlem av sangkvartetter i byens jazzmiljø.

Birigata (1913)Det er krigsåret 1942, med mørklegging, beslaglagte radioer og offentlig danseforbud. Men i Tivoli-teltet på Jordal, ved nedsiden av den gamle trappa fra Strømsveien, samler ungdommen seg. Her er det lys og liv og under ledelse av Lulle Kristoffersen underholder musikere fra Bristol-orkesteret. Noe av det mest populære er amatørkonkurransene. Oddvar, som kjentmann i miljøet trass i sine unge år, er fast gjest i teltet. Denne spesielle kvelden er det blant flere den 19-årige Nora Berg som skal i ilden. Når sangen forstummer, går den sakkyndige 15-åringen bak scenen og meddeler arrangørene: «Dette kan vel bli noe!» Og dermed startet Nora og Oddvar Harmony Duo og turnerte land og strand rundt til de i 1943 ble engasjert av Jens Book-Jenssen til Chat Noir. Dette varte til 1948 da duoen ble oppløst.

Oddvar Sanne med gitarI 1951 startet Egil Monn-Iversen The Monn-Keys med Nora Brockstedt, Sølvi Wang, Oddvar Sanne, Per Asplin og Fredrik Conradi, sistnevnte ble i 1954 avløst av Arne Bendiksen. Sanggruppen ble raskt utrolig populær og fikk i 1954 fast engasjement på Chat Noir. Nå ble det igjen sang på heltid, turné-virksomhet, grammofon- og plate-innspillinger og radio- og fjernsynsopptredener. Gruppa var også flittig gjest i Sverige. Men til et trofast publikums store skuffelse opphørte The Monn-Keys i 1964. For Oddvars del ble det engasjementer på Edderkoppen og Det Norske Teatret opp til begynnelsen av 1970-årene.

Så begynte en ny epoke som medeier og produsent i grammofonselskapet Arne Bendiksen A/S. Men det er en annen historie.

Oddvar Sanne var medlem av Kampen Historielag. Han døde 7. juni 2002, nesten 75 år gammel.

Tagger: