Halvorsen kolonial

Skrevet av Wenche Halvorsen 2014 28. oktober 2021. Publisert i Historiske Kampen, Om Kampen

Butikken min, Halvorsens kolonial i Skedsmogata 1 fylte 100 år 9. juni 1979. Jeg ville gjøre noe spesielt denne dagen,
på Kampen, for Kampen. Butikken ble flyttet ut i gata. Politiet sperret Skedsmogata for trafikk og vi satte ut langbord som ble dekket med boller og brus, kaffe og kaker. Ingen ting kostet noe for kundene, jo forresten, vi solgte brød for 100 øre, selvfølgelig. Skolemusikken kom, uten at jeg visste noe om det. Det ble en hyggelig dag for meg og jeg tror også for folk på Kampen.

Jeg overtok butikken i 1972, da hadde Maurtvedt leiet butikken i noen år. Det var en butikk som flere var på den tiden, handel bak en disk. Jeg hadde en fast ansatt og min datter Heidi som hjelp. Omsetningen var 1. mill. i året og i snitt var det ca. 200 innom butikken hver dag. Butikken ble et møtested for mange. Ofte fikk jeg telefon fra noen med beskjeder som skulle bringes videre til en kunde. Reinhardt Larsen fra Skedsmogata 2, han er det sikkert mange som husker, gikk rundt med varer til kundene våre. Hvem gjør sånt i dag?

På begynnelsen av åttitallet begynte det å gå tyngre i butikken. Omsetningen sank og det var bare et spørsmål om tid når jeg måtte gi meg. Begynnelsen til slutten var Willoch regjeringens nye lukningsvedtekter, Astrid Gjertsen har fått mye skryt for at hun åpnet opp for at butikkene kunne ha lengre åpningstider, men det ble døden for småbutikkene på Kampen. Folk tok bilen til de nye butikkene med lengre åpningstider og vi små solgte bare melk, brød og poteter. Jaja, det var en ny tid og 1. september 1985 lukket jeg døren for godt. Halvorsens kolonial var historie, etter over 100 år på Kampen.