Formann Hansen i Kampen park

Skrevet av Lasse Solberg 31. mars 2009. Publisert i Historiske Kampen

Kampen park (1920)På dette fine bildet fra 1920 ser vi parkarbeidere med hest og vogn foran grotten i Kampen park. Vi har fått det av Alf Kryhlmann, barnebarnet til formann Hansen bak til høyre på vogna. Ved siden av Kristian Hansen sitter vognmann Jensen og den store mannen foran vogna er gartner Thams. Damene på bildet er “parkkoner”, mange av dem bodde på Kampen.

Kristian Hansen ble født i Kristiania i 1868. Han bodde ved Wessels plass, der Alliancegården ligger i dag. Han giftet seg med Birgit Olsen Øspedokken fra Hovet i Hallingdal. Sammen fikk de fire barn. De etablerte seg i Totengata 8 på Vålerenga i 1911. Det var tre leiligheter i toppetasjen og familien Hansen disponerte to av dem, ca. 40kvm.

Trefelling i Kampen park (1935)Kristian Hansen hadde i sine ungdoms år vært assistent hos dyrlege Kryhlmann i Schlesvig, Syd-Jylland i Danmark. Da sønnen Rolf ble døpt fikk han Kryhlmann til mellomnavn. Kristian gikk fra å være forpakter i Østre Aker til jobb i Kristiania Veivesen i 1913. Senere var han med å stifte Parkvesenets Arbeiderforening i 1917 og ble foreningens første formann. Parkarbeiderne på bildet fra 1920 hadde Kampen, Vålerengen og Borggaten som rode.

Formann Kristian Hansen døde i 1950, 82 år

Kampen park

Vannreservoaret var den direkte årsak til parkens tilblivelse. Oppføringen av det tok ikke mer enn et års tid og var ferdig i slutten av november 1886. Oppsynsmannsboligen ble tatt i bruk i 1890. Parkopparbeidelsen ble i de første årene ledet av undergartner Martin Schou og tok til i 1888 for bidrag ydet av Kristiania brennevinsamlag. Utenom grunnervervelsen ydet  kommunen intet før i 1899 da det ble gitt en bevilgning på kr. 6700,- til et 3 m bredt trappeanlegg fra Brinken opp til parken.

Nyparken (1937)

I 1937/1938 ble det bevilget penger til en ny park, Nyparken, øst for Bøgata. Det ble en av de første parkene med uværstak og urinaler (Pinkelwinkler). I 1999 ble vannreservoaret restaurert av arkitekt Hassa Horn og åpnet for publikum.

Tagger: