Vesla og Leif Vetlesen

Skrevet av Lasse Solberg 6. februar 2021. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

Vesla Vetlesen tar imot oss i den lille, men vakre hagen i Norderhovgata 21. Hun viser stolt frem peonen, som har vokst  i hagen i snart 100 år. Vesla og hennes mann, Leif, kjøpte huset i 1985. Nå bor Vesla alene i 2.etg etter at Leif døde i 2003. Hun er en aktiv dame på 90 år, i fjor kom den siste barneboken ut. Den heter Småkryp og er illustrert med tegninger som hun selv har laget.

Vesla og Leif traff hverandre da begge var medlem av ungkommunistene i 1949. De giftet seg i 1951 og fikk tre barn. Vesla gikk på Kunst-og håndverkskolen, tekstil design. Hun drev vevstue i Mandal, mens Leif var journalist i avisa «Sørlandet» og fisker. Som medlemmer av Kommunistpartiet var de vitne til det brutale oppgjøreti partiet,de tilhørte begge den såkalte « Furubotn-fløyen», og begge ble ekskludert i 1949. Krisen i Ungarn i 1956 førte til  Vesla og Leifs endelig brudd med kommunismen, de meldte seg inn i Arbeiderpartiet. .

Leif gjorde som mange unge menn på 30-tallet, han dro til sjøs 17 år gammel. Og da krigen kom i 1940, stod han om bord i handelsflåten og fikk dermed sin skjebne beseglet. Norsk Sjømannsforbund merket seg talentet til Leif, han behersket språk og var en begavet taler. Han ble redaksjonssekretær ved Norsk Sjømannskontor i London. I 1947 startet kampen for krigsseilernes sak, Nortraships hemmelige fond. Han stilte seg i spissen for aksjonen som ville at krigsseilerne skulle få utbetalt krigsrisikotillegget. Den kampen tapte han i første omgang, men i 1972 vedtok Stortinget ex-gratia-utbetalingen.

I 1997 mottok Leif Vetlesen Kongens fortjenestemedalje i gull

Vesla Vetlesen ble Bistandsminister Gro Harlem Brundtlands 2.regjering i 1986.

2021 Vesla bor nå på Omsorg+