Sykkelfyren i Eiriks gate

Skrevet av Lasse Solberg 29. januar 2021. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Helt nederst i Eiriks gate på Nedre Kampen har Erling van Pham sitt sykkelverksted. Han åpnet Eiriksgate Sykkel Verksted i 2001 og bor også i samme bygård. I det breddfulle verkstedet løser han de fleste sykkelproblemer for en rimelig penge.

Det var en skolelei 16-åring fra Hakadal som fikk lærlingplass hos det sagnomsuste verkstedet Den Rustne Eike på åtti-tallet i Oscars på Frogner. Den Rustne Eikes bunnsolide holdning til sykkelfaget er en holdning Erling tok med seg til sin egen sjappe. I det lille lokalet har hver mutter og skrue og slange og skiftenøkkel sin egen plass. Hjulene og dekkene henger pent på veggene og skuffene er fulle av sorterte ekstradeler. Det står sykler overalt i den lille butikken. Til sammen eier han over 100 sykler. Men han sykler ikke selv, han er som skomakerens barn, de hadde ikke sko.

Erling van Pham har ikke TV, leser ikke bøker og går aldri på kino. Det å ha verksted tar all hans tid. Det blir lange dager, fra åtte om morgenen til ti-elleve om kvelden. Som sykkelreparatør møter han folk fra alle samfunnslag. Han holder døren åpen for alle, så lenge han ikke mistenker at de kommer med tjuvgods til butikken.

Han sier selv at han ikke er noen menneskekjenner, men syns det er hyggelig når folk kommer inn for å ta en prat, men det er helst sykkelen deres han vil forholde seg til. Han vet hvor han hører hjemme, sykkelfyren i Eiriks gate.