Kjempeepler i Brinken 39

Skrevet av Line Arneberg 27. august 2020. Publisert i Historiske Kampen

I september 1982 var eplehøsten i frukthagen i Brinken 39 spesielt god. Gravenstenseplene var så store – nesten på en halv kilo – at Katta-eleven Mariann Hansen tilkalte fotograf fra Dagbladet for å dokumentere underet. (Dagbladet 27. september 1982). I avisoppslaget gikk det frem at familien Hansen var urolig for planlagt utbygging av terrasseblokker. «Slemme viljer har fått det for seg at de vil bygge terrassehus i den fine skråningen her hvor vi bor. Står det opp til oss, skal de iallfall aldri få viljen sin, sier Mariann. Som forståelig nok har god støtte både hos foreldre og naboer på Kampen i sitt syn i denne saken»

Eiendommen Brinken 39 ligger i den bratte vestskråningen mellom Norderhovgata 18 og 20 og Brinken. Eplehagen og familien Hansen holdt lenge stand, til tross for omliggende bygging av terrassehus, og til tross for Brinken 39 var med i kommunens rivningsplan for Brinken av 1979.
Men nå er det slutt. 28 gamle trær er fjernet. Fire såkalte townhouse med åtte boenheter og underjordisk garasjeanlegg er under bygging i skrivende stund ,til tross for underskriftsaksjon, innsigelser fra Kampen vel og Kampen historielag og klage til Fylkesmannen. Eplehagens tid er definitivt forbi