Halvorsens kolonial

Skrevet av Wenche Halvorsen 7. mars 2009. Publisert i Historiske Kampen

Halvorsen kolonial i Skedsmogata 1Thora og Hans Halvorsen flyttet til Kampen og inn i Norderhovgt. 16 i ca. 1860. Hans var tømmermann og var med på å bygge det første menighetshuset på Kampen. Thora begynte å koke større mengder med mat som hun solgte til arbeiderne som kom hjem fra jobb. Butikken må ha gått bra, for i 1877 kjøpte de huset i Skedsmogate 1.

Halvorsen kolonial i Skedsmogata 1Etter endel ominnredninger åpnet de en ” moderne” forretning i 1879. Der kunne man kjøpe alt man hadde behov for til det daglige. Folk hadde også god tid til en prat- ikke sjelden var samtlige sildetønner opptatt av folk som satt seg ned for å prate. Mange handlet på ” borg”. Det var ikke få summer som ble strøket fordi de ikke kunne betale. Hver jul fikk alle kundene en flaske vin og en julekake.

I 1878 kom det siste barnet deres til verden, Harald. I glede over gutten plantet de et tre i gården- treet er i dag kjempestort. Fra før hadde de jentene Gunda og Anna. Anna overtok butikken da foreldrene døde. Fremdeles er det mennesker som husker henne og forteller at hun var et utrolig snilt menneske. Harald reiste ut i verden. Han var en fremragende gymnast. Da Norge tok sitt første OL gull i Athen i 1906 var han med i troppen til Christiania Turnforening som som bragte denne heder hjem til Norge.

Harald giftet seg med Dagny, og de fikk en gutt- Hans Halvorsen- som i dag bor med sin familie i Skedsmogate 1. Huset ble modernisert i 1923. Kolonialbutikken ble nedlagt 1. september 1985.

Halvorsen kolonial (2009)Her er de som har drevet butikken i Skedsmogate 1:

• Thora og Hans Halvorsen    1879 – 1940
  • Maurtvedt ( leier)                    1940 – 1952