Barnepark med utedo

Skrevet av Tove Foss Ruud 22. januar 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Barneparken  1961.
Tove Foss Ruud Jeg begynte i Barneparken 18.august 1958 og da var jeg bare 1 og 1/2 år. Far jobbet og tjente ca 600 kr i måneden på den tiden, så det kan ikke ha kostet mye å gå der. Tror det var ca 20 kr i måneden. Barneparken lå over parken hvor det bassenget ligger som vi kaller “Grotta”. Den var bare åpen fra kl 10 til 14. og stengt om sommeren.

Det var to damer som jobbet der og en av dem var tante Bjørg. Tante Bjørg var veldig flink og koselig og hun jobbet jo i Barneparken mange år etter at jeg sluttet der.Vi lekte , spiste og hadde det gøy. Det kunne vær ganske kaldt om vinteren, for huset var jo ikke mere enn et «skur». Mener å huske at vi satt inne på lave benker langs veggen og spiste matpakke og drakk melk som vi hadde med i sekkene våre. Det var en utedo bak den lille røde barnehagen. Lillesøsteren min gikk også der, hun er 3 år yngre enn meg. Husker også at på slutten av dagen ble sekkene våre hengt på gjerdet så de var lett å ta med seg når vi ble henta. Vi bodde i Skedsmogata 15.B og var far, mor og to jenter på tre rom og kjøkken. Det var min oldemor som eide hele gården. Vi flyttet til Kløfta i 1970. Men barndommen var altså på fine Kampen.

Barneparken 2015

Fakta om Barneparkene

I 1923 åpner den første barneparken ved en benk og en sandkasse i Frognerparken.
• 1945: Fagforeningen gjenstiftet. Det koster 18 kroner pr måned pr barn.
1950: Parkene får enkle treskur, gjerde, toalett og vaskemuligheter.
• 1952: Første kommunale brevkurs for parktanter.
• 1968: 15 000 barn i parkene, 9 900 i barnehager.
• 1969: Landsforbundet for parktanter blir stiftet.
• 1977: Parktantene ansatt og lønnet av kommunen.
• 1990: 119 parker i drift i Oslo.
• 2015: To parker i drift i Oslo, Kløverveien og Sofienberg. De gjenværende parkene skal vernes.